Tekstikoko aA

Visit Virrat

  • pilvet-henrik-dagnevall-hd-markkinointi.jpg
  • kutukiemura652447271.jpg
 
 
 

Virtain maastoliikuntareitistö

Maastoliikuntareitti kulkee Virtain keskustan alueella ja siinä on mahdollisuus valita pienempiä ja isompia lenkkejä. Maastoliikuntareitti on tarkoitettu jalkaisin ja maastopyörillä tapahtuvaan ulkoiluun sulan maan aikaan. Reitillä on ohjeellinen kiertosuunta ja reittimerkinnät on asetettu sen mukaisesti. Ota kuitenkin huomioon, että reitillä voi olla vastaantulijoita. Koirat tulee pitää kytkettyinä. Reitin suuntamerkit ja merkinnät puissa ovat sinisellä värillä.

Reitti sisältää pääsääntöisesti maastopolkuja, metsäautoteitä, radanvarsia, siirtymiä jalkakäytävillä ja kaduilla. Reitillä myös valtatien ylityksiä, toimi varovaisuutta noudattaen.

Maasto on hyvin vaihtelevaa vaativuudeltaan. Reitti sisältää muutaman erittäin haasteellisen kohdan johtuen mm. reitin jyrkkyydestä. Haasteellisimmat kohdat ovat Puttosharjulla (jyrkkä kohta mäessä ja kapea polku rinteellä) ja Heinäahon kaarisillalla (silta on jyrkkä ja liukas). Reitillä kulkeminen tapahtuu omalla vastuulla.

Huomioi, että polkuosuuksilla on myös juuria, kiviä ja puunrunkoja, jotka voivat olla kosteina liukkaita. Reitistö on käytössä sulan maan aikaan, ei talvikunnossapitoa. Maastoliikuntareitin osana on myös kaksi tekniikkarataa, liikuntapuistossa (Urheilukuja 1) ja Marttisessa (Herrasentie 16), jossa pääsee harjoittelemaan maastopyöräilyn taitoharjoittelua. 

Reitin ylläpidosta vastaa Virtain kaupunki, puh. (03)485 111

Information in English can be found here.

 
Marttisen pappilaMakkarakosken myllyTykkitie ja KeiturinvuoriVanha junarata ja Heinäahon kaarisilta

Heinäahon kaarisilta sijaitsee valtatien nro 23 läheisyydessä ylittäen Asematien. Kaarisillan kohdalla on kulkenut vuosina 1938-1985 Haapamäki-Pori -junarata, jota on kutsuttu myös Mierontieksi. Junaradan rakennusvaiheessa työvoimana oli paljon työttömiä ja Piilin varavankilan vankeja. Vankityövoimaa käytettiin vajaat pari vuotta.  Työt olivat pysähdyksissä pulavuosina 1930-1933, mutta jatkuivat heti niiden jälkeen. 1930-luvun puolivälissä paikoillaan olivat jo kiskot, jolloin maisemaan ilmestyivät sorajunat, joita veti pieni veturi nimeltään "Pässi". Lisäksi junaraiteille saatiin sen ajan pyöräkuormaaja, joka tunnettiin "Hullu-Jussina". Haapamäki-Pori rautatie avattiin 12.11.1938. Rautatie oli reilut 50 vuotta käytössä.  

"Hullu-Jussi"

Ratatöissä avustava sorajuna


Rataosa Haapamäeltä Poriin on lakkautettu liikenteeltä vuonna 1985. Kunnossa olevia radan osia hyödynnetään vielä resiina-ajeluissa. Resiinaretkiä Virroilla järjestää Nuorisokeskus Marttinen. Heinäahon alkuperäinen terässilta kiskoineen on purettu pois paikalta vuonna 2003 ja samana vuonna tilalle rakennettiin nykyinen kaarisilta.  

Valtatien nro 23:n takana on paikallisesti Kutukiemurana tunnettu levähdys- ja veneenlaskupaikka. Kutukiemurasta aukeaa upeat maisemat Toisveden selälle. Toisvesi on syvimmillään 85 metriä syvä tehden siitä Suomen viidenneksi syvimmän järven. 

 

Kutukiemurasta avautuva maisema


Lähteet:

Hänninen, K. 1990. ”Luistimista lättähattuun”. Virtain Joulu 1990, 37. http://www.virtainjoulu.fi/wp-content/uploads/2018/04/Virtain-Joulu-1990.pdf

toimittanut Väisänen Heli, Kertomuksia koskien kylästä, Uurasten kyläkirja, 2000


LaivarantaPukki- ja PenkkivuoriRajaniemiPuttosharjuHerraskylä