Opetushallituksen rahoittamat hankkeet
2020-2021
“Hahmota soittamalla! Musiikin hahmottamisen ja soitonopetuksen yhdistävä opetuskokeilu”
Hanketta varten on saatu Opetustuntikohtaisen valtionosuuden piiriin kuuluvan taiteen perusopetuksen valtionavustusta vuonna 2020 (OPH). Rahoitus on käytettävissä 08/2020-12/2021.
Hankkeen keskeiset tavoitteet:
1. Musiikin hahmottamisaineiden opetuksen kehittäminen käytännöllisempään ja soitto-opetusta paremmin tukevaan muotoon.
2. Yhteisopettajuus soitto- ja muha-opettajien kesken
3. Musiikin hahmottamiseen liittyvien tietojen ja taitojen soitinkohtaiseen opettamiseen sopivien menetelmien kerääminen yhteen.
Hanketta varten palkataan vastuuhenkilö-tuntiopettaja (Leena Saunanen), joka koordinoi hanketta, suunnittelee pilottijakson, opettaa yhtenä opettajana ja kerää tulokset sekä menetelmäpankin.
2019 Näppärikurssi
Merikanto-opisto järjestää yhteistyössä kaustislaisen Kansanmusiikki-instituutin kanssa Näppäri-kurssiviikonlopun Virroilla, Nuorisokeskus Marttisessa 15. - 17.11.2019. Kurssia ohjaavat opettajat tulevat Kansanmusiikki-instituutista ja Merikanto-opiston opettajat ovat mukana oppimassa Näppäri-pedagogiikan ideoita. Kurssin osallistujat ovat Merikanto-opiston oppilaita eri paikkakunnilta. Mukana on 140 soittajaa lähes kaikista soittimista, joita opistossa voi opiskella. Kurssin järjestämisen mahdollistaa Merikanto-opiston Opetushallitukselta saama erillisrahoitus.
Kurssi päättyy yleisölle avoimeen konserttiin Virtain liikuntahallilla su 17.11. klo 14.00.
2018-2019
Kynästä, hatusta ja sydämestä - Sävellys- impro- ja arviointikoulutusta opettajille
Hankkeen tavoitteena on kartuttaa opettajakunnan osaamista ja rohkeuttaimprovioinnin ja säveltämisen käyttöön pedagogisena työvälineenä, rikastuttaa uuden osaamisen myötä pedagogiikkaa oppilaitoksessamme ja vakiinnuttaa improvisaatio
ja säveltäminen osaksi normaalia soitonopetusta. Improvisoinnin ja säveltämisen kautta
musiikin oppimisesta voi tulla nuorelle soittajalle entistä henkilökohtaisempi prosessi, joka vahvistaa oppilaan osallisuuden ja pystyvyyden tunnetta. Tavoitteena on myös positiivisen ja motivoivan arviointikulttuurin sisäistäminen osaksi opistomme pedagogiikkaa.
Hankkeen myötä opettajakunnalle järjestetään useita koulutustilaisuuksia.