Tekstikoko aA

Terveys- ja sosiaalipalvelut

pilvet-henrik-dagnevall-hd-markkinointi.jpg
 
 

Terveysliikunta

Liikunta vaikuttaa positiivisesti sekä kehoon että mieleen. Jokapäiväisellä liikkumisella edistät kokonaisvaltaisesti hyvinvointiasi nyt ja tulevaisuudessa. 

LISÄTIETOA:

 

LIIKUNTANEUVONTA

Mikäli kaipaat opastusta liikunnan aloittamiseen, voit  pyytää liikutaneuvontaa. Sinne hakeudutaan lääkärin, terveydenhoitajan, sairaanhoitajan, fysioterapeutin tai asiakasohjaajan lähetteellä. Tärkeimmät kriteerit liikuntalähetteelle ovat liikkumattomuus, ylipaino/korkea painoindeksi, diabetesriski tai tyypin 2 diabetes, oma kiinnostus elintapoja kohtaan, tuki- ja liikuntaelioireet, korkea verenpaine, mielenterveysongelmat tai työttömyys. Ennen liikuntalähetteen tekemistä on huomioitava, että perussairaus on hoidossa ja muistettava liikuntaneuvonnan ja fysioterapian ero. Liikuntaneuvoja ei ole terveydenhuollon ammattilainen.

Liikuntaneuvonnan toteuttaa kaupungin/kunnan liikuntatoimi. Liikuntaneuvonnan kesto määräytyy asiakkaan tilanteen mukaan yhdestä neuvontakerrasta jopa puolen vuoden mittaiseen asiakassuhteeseen. Tavoitteena on löytää oma tapa liikkua joko ryhmätoimintamuotoisena tai omaehtoisena liikkumisena. Liikuntaneuvontaan kuuluu myös seuranta, jolloin asiakkaaseen otetaan yhteyttä liikuntaneuvontajakson päätyttyä ja toimenpiteiden ja seurannan kirjaukset tehdään Lifecare-potilastietojärjestelmään.

Lisätietoja esim. aikuisneuvolasta puh. 03 4853 249 ma-to klo 12-13.

LISÄÄ linkkejä:

 

Lasten ja nuorten liikunnan edistäminen

Lasten ja nuorten liikuntatottumukset muotoutuvat jo varhain. Monipuolinen liikunnan harrastaminen tukee kehitystä ja ehkäisee ylipainoa.

LISÄTIETOA:

 

Liikkuva aikuinen

Työikäisten kohdalla on tärkeää pitää yllä lihaskuntoa. Liikuntapiirakka on oiva väline omahoidon kartoittamiseen. Näin päivään saadaan liikunnan kautta lisää energiaa.

LISÄTIETOA:

 

Vetreyttä vuosiin - ikääntyvän liikunta


Ikäihmisten liikunnassa ja kunnon ylläpitämisessä korostuvat tasapainon ja lihaskunnon ohella mukava yhdessäolo ja mielen virkistäminen.  Säännöllinen liikunta tuo vaihtelua päivään ja auttaa ehkäisemään myös kaatumisia. 

LISÄTIETOA:

 
 
 

Sivua päivitetty: 15.11.2021