Tekstikoko aA

Talvinen järvimaisema

11.06.2021

Virtain alueen vesiosuuskuntien tilannekartoitus

Virtain kaupungin teknisten palveluiden lautakunta on varannut investointimäärärahan Virtain kaupungin alueella toimivien vesiosuuskuntien kartoitustyöhön. Kartoitustyön tarkoituksena on selvittää missä tilanteessa vesiosuuskunnat ovat lainsäädännön vaatimien toimintojen osalta. Näihin kuuluvat esimerkiksi riskinarviointi ja valvontatutkimusohjelma. Lainsäädäntö on vuosien varrella kiristynyt jatkuvasti, ja lain vaatimien säännösten mukaisten tietojen sekä toimintojen ylläpitäminen on haastavaa. Kun kartoitustyö saadaan tehtyä, voidaan suunnitella sitä, kuinka vesiosuuskuntien tilannetta saadaan parannettua esimerkiksi yhteistyötä lisäämällä ja vedentoimitus varmistettua tulevaisuudessakin.

Kartoitustyötä tekee Virtain kaupungin ohjeistamana KVVY Tutkimus Oy, joka lähestyy Virtain kaupungin alueella toimivia vesiosuuskuntia sähköisellä ja postissa lähetetyllä samansisältöisellä kartoituslomakkeella. Hanna Hautamäki ottaa vesiosuuskuntiin yhteyttä viikolla 25, jolloin voidaan keskustella mahdollisista haasteista lomakkeen täydentämisessä. Lomakkeen täydentämistä ja vastausta odotetaan 5.7.2021 mennessä. Kyselyyn voi vastata sähköpostilla tai kirjeellä.

Katja Kotalampi

katja.kotalampi(at)virrat.fi, 044 715 1325